dinsdag 27 april 2010

Somaliland is geen Isaaqland!




Somaliland is van alle Somalilanders!

Vanmiddag was er een bijeenkomst tussen verschillende Somalische organisaties, bij Buza. Het ministerie wilde van de Somalische gemeenschap in diaspora weten, hoe deze kan bijdragen aan het oplossen van de problemen van (een groot) Somalië?

De meeste (organisaties en individuen die op persoonlijke titel spraken) waren afkomstig uit Somalië, alleen ik (SDO) en twee jongeren van Nomad kwamen uit Somaliland (SL). Eerlijk gezegd, zie ik dit als een sprong vooruit. Het is hoogst ongebruikelijk dat Somaliërs en Somalilanders gezamenlijk optrekken en zo openlijk van gedachten wisselen.

Tegelijkertijd maak ik me ook heel boos over één aantijging. Er werd vandaag gezegd dat Somalilanders één clansland willen. Ik distantieer me hier volledig van! De Isaaqclan is wel de grootste in SL, maar zeker niet de enige. Somaliland is van alle Somalilanders!

Deze mensen begrijpen niet waar het ons om gaat! Wij hebben geen oorlog of problemen met de burgers van Somalië, wij wilden alleen af van het dictatoriaal regime. We waren de onderdrukking en de ellende meer dan zat en daarom hebben we ons, op 18 mei 1991, onafhankelijk verklaard. Wij wensen onze broeders en buren in Somalië vrede toe en ik hoop dat zij ons ook wat gunnen.








1 opmerking:

  1. Somaliland is inderdaad geen één clansland, er wonen naast Isaaq ook Gadabuursi, Dulbehante, Warsangali, Ciise & Gabooye.

    Je kon ze gewoon vertellen dat de President niet eens Isaaq is.

    BeantwoordenVerwijderen